Hae tästä blogista

torstai 11. tammikuuta 2024

Fingelskaa

Sanoista ja niiden merkityksestä kiinnostuneena  yleensä tarkistan itselleni vieraan ilmaisun netistä. Ei ole suomenkielikään enää yhtä yksioikoista kuin minun nuoruudessani. Englanti väännöksineen tuppaa sotkemaan äidinkieltämme niin ettei sanakirjatta pärjää. Tai no, kirjatkin ovat jääneet kehityksen jalkoihin. 

Toimittajat - niin radiossa kuin televisiossakin - taivuttavat verbejä miten sattuu. Tai sitten eivät taivuta mitenkään, varsinkin nuorempi polvi mielellään lyhentää sanoja sekä lauseitakin. Miltä kuulostaa päivän valostuessa tai sekasi, kun tarkoittaa sekoittamista ? Entä jalanpohja? Minun kielikorvani vierastaa myös  tätä lapsien, vrt lapsienkoti. 

Nuori polvi myös surffailee netissä kuin kala vedessä, he ovat nopeita näpyttelemään ja löytävät sieltä lähes mihin tahansa ongelmaan ratkaisun. Tästä minua suuresti hyödyttänyt ja ilahduttanut esimerkki tuli, kun auton akun vaihdossa radio ja kello piti ohjelmoida uudelleen. Itse en osannut ladata tarvittavaa koodia, mutta akkuliikkeen nuori myyjä otti puhelimensa esiin ja muutaman näpyttelyn jälkeen löysi merkkikohtaiset ohjeet. Kun tokaisin hänelle 'oot sie etevä' hän vaatimattomasti vastasi että netistähän nää löytyy! 


3 kommenttia:

  1. Vitsit, oon taas unohtanut blogien olemassaolot! Sullahan on täällä vaikka mitä kirjoituksia! Oon käynyt fb kurkkimassa, miteä olet touhunnut, mutta ei ole tullut langoillekaan mitään ideakuvaa! Mä kanssa tykkään leikkiä sanoilla, en toki muunnellen niitä mutta yrittäen tajuta nuoreten nykykieltä. Nyt olivat nämä sun käyttämäsi sanat vieraita! Päivän valostuessa. Voi että. Asap ... just niin, tuonkin piti opetella, kun tyttäreni kirjoitti, että laita ohje asap. Piti miettiä, että ohje, mihin saappaisiin...mutta oppia ikä kaikkia!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohje saappaisiin : D ! Mun kudelmani lepää inspiraatiota odotellen.... Käsityö ei ole varsinainen mielenkiinnon kohde, innostus kaatuu virheisiin : )

      Poista
    2. niistä virheistäkin oppii aina jotain! Ja mikään työ ei tarvitse ollakaan virheetön, kyllä käsillätekemisen jälki saa olla!

      Poista