Hae tästä blogista

sunnuntai 10. huhtikuuta 2011

Pohjoista puhetta


Itseäni toistaen olen äärimmäisen viehättynyt länsirajan murteista ja Ylitorniolle minulla on muutenkin kytköksiä.
Niinpä sunnuntaipäivän ratoksi päätin lähteä kulttuuritalo Wiljamiin nauttimaan Ylitorniolais-syntyisen Liksomin teksteistä Mikkolan tulkitsemina.
Salintäysi yleisö piti kuulemastaan, mutta puoliaikaan mennessä en ollut lämmennyt esitykselle. Minun mielestäni siinä oli ylinäyttelemisen makua vaikka teksti kyllä vaatikin vahvaa tulkintaa.
Puoliajan jälkeen vuorossa oli naismonologeja. Ja minä olin myyty! Että miespuolinen ihminen voikin esiintyä niin uskottavasti naisena !

Tarinoissa oli sekä hulvattoman hauskoja että myös herkkiä tulkintoja ajankohtaisistakin ilmiöistä ja uuteen monologiin johdatti aiheeseen liittyvä musiikki. Jokainen monologi sai myös teemaan sopivan asun, punaisia korkokenkiä unohtamatta.

Itselleni ennestään tuntematon Mikkola on ohjelmalehtisen mukaan näyttelijä-ohjaaja, sodankyläläislähtöinen, nykyisin Kuhmossa vaikuttava kulttuurisihteeri.
Lainaan tähän vielä ohjelmalehtistä:" Vuosi 2011 on Topin ja Rosan yhteinen 20-vuotisjuhlavuosi. Riemukkaasta naurusta hiljaiseen koskettavuuteen kuljettavat monologit ovat tavoittaneet tähän mennessä jo yli 95000 katsojaa ja esityskertoja on ollut lähes 1500".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti